سقف لرزان خانه‌های مستأجران/ خرید خانه شبیه به یک رؤیا شد

سقف لرزان خانه‌های مستأجران/ خرید خانه شبیه به یک رؤیا شد

سقف لرزان خانه‌های مستأجران/ خرید خانه شبیه به یک رؤیا شد



با آغاز تابستان اما سیل مستأجرانی که جویای خانه هستند افزایش می‌یابد اما نابسامانی‌ها در بازار سبب شده تا روزبه‌روز یافتن خانه دشوارتر شود. از سویی چرخه قیمت‌گذاری مسکن به شکلی هولناک گرد خویش می‌گردد و اجاره‌بها را نه عرف و بازار بلکه صاحب‌خانه‌ها و بنگاه‌ها تعیین می‌کنند دراین‌بین نظارت‌ها نیز رنگ و قوت سابق را ندارند.


از سویی مردم با پرسش‌های فراوانی پیش روی خود مواجه هستند از جمله اینکه روند افزایش بهای مسکن تا کجا قرار است پیش برود و اینکه آینده چه خواهد شد.


نمی‌توان مالکان را مجبور کرد


عضو اتحادیه مشاوران مسکن استان تهران در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به این سؤال که چه عواملی سبب این افزایش‌های بی‌حساب‌وکتاب کرایه‌ها شده است، اظهار داشت: مهم‌ترین عامل در افزایش اجاره‌بها وجود تورم است و با افزایش قیمت کالاها و خدمات در جامعه شاهد افزایش اجاره‌بها هستم.


ابوطالب شیرکوند اضافه کرد: طی یک سال اخیر شاهد جهش قیمتی در تمامی کالاها بودیم و این امر سبب افزایش اجاره‌بهای مسکن شده است. از سوی دیگر مانند تمام کالاها قیمت مسکن نیز افزایش داشته است و این امر نیز بر روی افزایش کرایه‌ها بی‌تأثیر نیست و همواره در طول دو دهه اخیر اجاره‌بها تابعی از دو  متغیر میزان تورم و قیمت مسکن بوده است.


وی می‌افزاید: نمی‌توان با اجبار مالکان را وادار کرد، خانه‌های خود را با نرخ پایین‌تری کرایه دهند و کنترل اجاره مسکن دستوری نیست، چراکه مالکان اگر تحت‌فشار قرار بگیرند، ترجیح می‌دهند، خانه‌های خود را کرایه ندهند، تا جایی که امروز تعداد بالای خانه‌های خالی این امر را تأیید می‌کند.


عضو اتحادیه مشاوران مسکن استان تهران با اشاره به اعلام تورم ۳۰ درصدی در کشور و نیز افزایش ۳۶ درصدی حقوق و دستمزد گفت: به نظر می‌رسد، افزایش معقول و منطقی نرخ اجاره‌بها نسبت به سال گذشته باید چیزی بین ۳۰ الی ۴۰ درصد باشد و افزایش بیش از این درصد سبب ناتوانی مستأجران برای کرایه کردن شده و درنهایت ملک خالی بماند و موجر ضرر کند.


رشد ۹۵ درصدی قیمت مسکن

آمار رسمی وزارت راه و شهرسازی نیز از رشد ۹۵ درصدی قیمت مسکن در اسفند ۹۷ نسبت به اسفند ۹۶ حکایت دارد و این رشد عجیب‌وغریب در حالی رخ می‌دهد، که آرزوی خانه‌دار شدن همچنان برای بسیاری از ساکنان استان تهران وجود دارد ولی دیگر بسیاری از این افراد توانایی پرداخت بهای خرید واحدهای مسکونی را ندارند.

یک کارشناس مسکن در استان تهران که در این خصوص با خبرنگار مهر گفتگو می‌کرد، اظهار داشت: سایت‌های فروش املاک در این آشفتگی بازار مسکن و افزایش بی‌رویه قیمت‌ها نقش اصلی را ایفا می‌کنند. به خریداران واقعی توصیه می‌کنم، فریب قیمت‌های کذایی را نخورند.

علیرضا عباسی با انتقاد از سایت‌های فروش مسکن اضافه کرد: با توجه به‌رایگان بودن آگهی در سایت‌ها، برخی افراد نرخ‌های غیرواقعی تعیین می‌کنند و متأسفانه کنترلی هم بر آن‌ها وجود ندارد. به‌طور مثال یک نفر قیمت خانه خود را متری سه میلیون تومان تعیین می‌کند، نفر دوم پنج میلیون تومان و نفر سوم هفت میلیون تومان؛ درحالی‌که تعیین قیمت باید توسط کارشناسان انجام شود ولی اوضاع از دست همه خارج‌شده است.

قیمت‌ها نامتعارف هستند

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران هم در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص شرایط بازار مسکن، اظهار داشت: روند کلی بازار مسکن به‌سوی ثبات پیش می‌رود و پیش‌بینی می‌کنیم، جهش قیمتی در سال جاری شاهد نباشیم.

مصطفی قلی‌خسروی ادامه داد: افزایش قیمت بازارهای موازی مانند طلا و ارز سبب افزایش قیمت در بازار مسکن شد و این اتفاق را پیش‌ازاین و در سال ۹۱ نیز شاهد بودیم و باید بدانیم، تا زمانی که قدرت خرید متقاضیان بالا نرود، جهش قیمتی نخواهیم داشت.

وی تعیین قیمت‌های نامتعارف توسط برخی مالکان را به ضرر بازار مسکن دانست و افزود: وجود رونق در بازار بیش از رکود می‌تواند برای این بخش سودآور باشد و لذا باید قیمت‌ها منطقی تعیین شود.